tisdag 13 augusti 2019

Det syns inte

Att leva med någon som har Alzheimers är svårt för många att inse hur det är. Människan som är sjuk lider säkerligen väldigt mycket. Men alla människor runt den sjuke lider nog ändå mera. Många säger till mig att det märks ju inte att han är sjuk. Nej det står inte i pannan på honom heller.
 
Han öppnar inte sin post som är adresserat till just honom. Han svarar inte alltid på sms. Han glömmer bort att han behöver duscha. Han kan tappa bort saker som jag har sagt för en liten stund, samt jag kan få upprepa dessa saker 3-4 gånger. Vilket kan vara frustrerande. Du kan säga en sak att han ska göra men det blir något annat. Han minns inte hur han gör överföringar på bankkontot. Hans blick kan vara helt tom och bara titta rakt fram. Han tycker att det är jobbigt med stora sällskap. Han kan inte med stress. Han som tog sin fredags öl eller whisky - det goda vinet till maten gör inte längre det i samma utsträckning. En 3 liters rödvins dunk räcker hur länge som helst mot förut då den räckte 1-2 veckor bara.

Även fast allt det jobbiga finns så finns ändå kärleken till honom kvar. Även fast mitt liv har ändrats väldigt mycket och jag har fått gjort ändringar i min vardag. Jag kan glatt erkänna att mitt jobb som för några år sedan var jobbigt är helt plötsligt ett ställe jag åker till och kan lägga mina tankar på annat än sjukdomen och vår vardag.

Ta vara på livet och varandra.LEV NU. Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar