måndag 27 maj 2019

Ett mästerverk

Detta är min far och mors mästerverk. De har byggt allt från grunden. Varje spik har de slagit i själva, varje ogräs har de rensat, varje vinbär har de plockat ( för utom dessa som fåglarna ätit upp), varje penseldrag har de dragit....ja som ni förstår är detta det käraste de har. Men min far blir 84 år om 3 veckor och min mor fyllde 79 år i mars. Orken finns inte längre på samma sätt som det har varit förut.  Men viljan att allt ska vara som förr finns. Därför släpper de inte taget om stugan. Den ser inte riktigt ut som på bilden idag. De hade en dröm om att kunna sätta in toalett och dusch inne i huset ( tilläggas är att det finns ingen dusch överhuvudtaget och toaletten....är en ur gammal modell från stenåldern. Far gräver ner skiten i jorden! Detta är inte tillåtet tror jag men så går det till i alla fall) därav gjordes en utbyggnad som satt stopp för alla drömmar. Det blev inte riktigt som de hade tänkt sig. De hade tänkt att ha en tank under grundet för avloppet. Men just där kommer det alltid in en massa vatten - hur de än beter sig med dränering....lik förbannat sipprar det in vatten. Så min far ledsnade. Så där står nu utbyggnaden halvfärdig och har blivit ett lager. Det samlas en massa bråte som de igentligen inte behöver. NEJ ...man ska inte kasta....kan vara bra att ha. Förra året rensade jag ur 1 och 1/2 stor sopsäck med plastburkar. Ja ni vet sådana som du får när du köper potatissallad, såser, glass osv. Det satt hårt inne kan jag säga att bli av med alla dom. 
I lördags var vi dit och jag planterade lite jordgubbsplantor och hallonplantor. Då frågade jag far hur han vill ha det med stugan efter hans död. Vem vill du ska ta över efter dig? Han svarade att det kunde inte han bestämma. Jag sa till honom att du kunde ju önska. Då började han att prata om ett utav mina barnbarn. Jag tror innerst inne att han vill att jag ska ta över stugan efter dem. Självklart är stugan och trädgården super mysiga. MEN jag vet inte om jag ror hem detta själv med en sjuk make. Allt jobb som att måla, kitta fönster, rensa ogräs....osv. Om jag ska ta över vill jag ha en fungerande toalett och dusch bla. Sedan vill jag ha ett annat kök....vardagsrum med en kamin inte öppen spis. Både kostnaden och allt jobb blir nog för mycket för mig. MEN jag vill ändå inte släppa den.
Min dröm är ju att ha en kolonistuga i Fålhagen. Jobbigt beslut att ta. Nu har jag ju en bror också som har egen sommarstuga i Lindersvik, Öregrund. Vi har inte någon bra kontakt och har då inte kunnat diskutera det hela vad han vill och inte vill. Men jag vet att både jag och mina barn har verkligen trivas där under alla år.
Så här såg det ut när jag var liten!
Ta vara på livet och varandra.LEV NU.Kram Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar