måndag 24 juni 2019

Det gör ont i hjärtat


I går såg vi detta fenomen på himlen. Bilderna är lånade. Men det var väldigt häftigt att se. Halo, optiskt fenomen inom meteorologi i atmosfären. Kan förekomma med både bågar och ringar. Vanligen med 22 gradig synvinkel runt solen eller månen i vissa vädersituationer. Halo kommer från grekiskan och betyder ring eller cirkel.

Det gör ont att se och följa sina föräldrar in i sitt åldrande. Det absolut bästa de vet är sin sommarstuga. De har offrat varje ledig stund där och njutit av blommor, tystnaden och små pyssel. De har tillbringat alla semestrar i stugan. Att få uppleva dem nu i kampen med en separation från det som de har byggt upp och med näbbar o klor försöka att hålla sig kvar MEN att orken och åldern är starkare än viljan - det gör ont att se. Pappa 84 år ligger och vilar ( med all rätt) mest hela tiden medans gräset växer, ogräset lever sitt ljuva liv, huset skriker efter vård... ja allt behöver sin vård men orken att vårda finns inte eller rättare sagt den har helt enkelt tagit slut. Lik förbannat ska det odlas, vattnas, fixas och trixas. Jag försöker att hjälpa till men jag har också ett liv att leva. Har frågat hur de önskar att stugan skall förvaltas den dagen de lämnar. Svaret blev bara det kan inte vi bestämma. Nej självklart - men en önskan kan man ha. Själv går mina tankar runt i mitt huvud ...ska jag ta över deras livsverk med 5 hus i olika storlekar som skall målas, vårdas...med en man som är sjuk och inte kan hjälpa till? Det är frågan. Min dröm är ju en helt annan.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar