fredag 10 augusti 2012

Lite nere

10 augusti 2012 dagens namnsdag är Lars.
I går fick jag gladhormoner och idag känns allt motigt. Men jag tror nog att det är lite ångest inför att börja jobba igen efter 4 veckors semester. Men jag tar liksom inte vara på dagen. Det finns mer än 1000 projekt här hemma men kommer mig inte för att göra någonting. Visst vissa dagar kan ju vara så här, men jag börjar även tvivla på mina drömmar - DÅ ÄR DET ILLA. Googlade lite på deprition och fann detta på Vårdguiden
Depression är en sjukdom som många drabbas av. Om du är deprimerad känner du dig ofta nedstämd och får ångest utan någon påtaglig orsak. En uttalad trötthet är vanligt, liksom problem med sömnen och minskad matlust. Hur en depression upplevs varierar väldigt mellan olika personer. Depression kan också vara ett tidigt tecken på annan sjukdom. Ta kontakt med din vårdcentral om du tror att du drabbats av en depression.
Depression skiljer sig från tillfällig nedstämdhet ("lite nere" eller "deppig"). Att vara tillfälligt nedstämd är vanligt, det är en naturlig och oftast begriplig reaktion i olika livssituationer. Det är först när nedstämdheten blir djupare och ihållande, och förekommer dagligen under minst två veckor, som det kan röra sig om en depression.
En depression kan komma utan någon tydlig orsak. Men den kan också utlösas av olika yttre händelser, till exempel långvarig kroppslig smärta, familjeproblem, sorg eller andra påfrestningar. Både biologiska faktorer och svåra upplevelser tidigare i livet kan ge en ökad sårbarhet och ökad risk att drabbas av depression i vuxen ålder. Ofta samverkar och bidrar flera faktorer till en depression.
En depression kan också vara ett tidigt tecken på en kroppslig sjukdom, exempelvis demens, hjärt- och kärlsjukdom eller brist på sköldkörtelhormon.
Det gäller verkligen att ta sig i kragen. Jag drar mig bort från allt och in i denna förbannande, ljuvliga, fantastiska burk som går att ha som en vän. Kanske bästa sättet är att stänga av allt ting.
Nej jag ska nog ta till mig sista raden i texten ovan "Du är värd att må bra varje dag"
Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar