fredag 27 december 2019

Minnesmottagningen

I dag var vi på det årliga besöket på minnesmottagningen för gubben. Den fantastiska överläkaren Lena fanns för min gubbe där. Gubben fick berätta olika saker somLena ville veta. Ålder, semesterminnen, julen, dag verksamheten.... sedan kom det obligatoriska bildblocket fram. Det är fyra sidor och på varje sida finns det fyra bilder på. Varje sida ställer Lena en fråga tex - det finns ett djur, vilket? Då är det ju lätt att se och säga. När de fyra bilderna har sagts - säger Lena att han ska lägga det på minnet. Sedan sida två, tre och sist sidan fyra. När alla sidor är gjorda slår Lena ihop blädder blocket med bilderna och ställer några frågor om vad som fanns på bilderna. Då kommer de tvekande eller inga svar alls från gubben. Han minns inte. Han kom inte ihåg en enda bild utav 16 stycken.
Jag berättade för Lena hur gubben fungerar i stressade situationer som tex när vattnet var avstängt en morgon. Eller när gubben upptäckte att jag blev ledsen över ett samtal. Då är det precis som hans hjärna stänger av och han blir väldigt yr och svimfärdig. Jag berättade även hur jag hjälper honom i vardagen med mina lappar om vad det är för dag i dag. Vad han ska äta när inte jag är hemma. Var matlådan står och hur den ser ut. Gubben tyckte även att det var fantastiskt bra det är med hans dag verksamhet.
Lena berömde mig med min hjälp till honom samt att försöka få en lugn vardag för honom.
Lena frågade även gubben om han alltid är så glad o positiv.
Det var ett mycket bra besök.
Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar