lördag 13 februari 2021

Gubben får träningsverk

 



Sport, sport, sport och mera sport... TV:n går varm här hemma. Skidor från tidiga morgon till sena eftermiddagen. Helt klart att gubben får ”träningsverk”. Så jag klädde på mig och gick till svärmor med tidningar. Hon berättade lite tråkiga saker som gör mig ledsen. Hon var jätteledsen. Men hennes räddning är TV:n och tidningar. Hon känner sig lite ensammes ibland sa hon. Jag sa till henne att hon måste försöka att finna människor med positiv energi. Hon måste ringa till någon hon kan prata med. Det är fan inte lätt. När jag kom hem därifrån kände jag helt spontant att hon skulle bo här på vår gård där det finns tanter i massor att snacka med. Men allt beror på pengar. Tänk om vi hade några miljoner att hjälpa henne med. Men vi får tänka så här att hon har ju någonstans att bo i alla fall. Tänk alla människor som är uteliggare eller vad man ska kalla dem som inte har någonstans att bo. Tur att en kyrka i Uppsala har hållit öppen dygnet runt pga kylan. Där de kunde värma sig och sova. 
I torsdags handlade jag lite päron på vägen hem efter jobbet. En liten mörkhyad ( neger... jag vet jag får inte säga det - men älskar just sådana barn) stod efter mig i kassa kön. Hon skulle köpa en Coca-Cola cola med skruvkork. Hon hade inte räknat in panten och hade inte pengar till den. Jag betalade den till henne. Jag kände mig mycket lycklig att få göra det. Jag sa till henne att läsk bör man bara dricka på lördagen. Hon sa till mig att de skulle ha fest i skolan på fredagen. Alltså tänk OM hon bara var den i klassen som inte hade någon läsk! Hua... den här världen är så hemsk. Jag frågade henne om hon inte behövde något godis med sig. Hon svarade att det hade hon redan köpt. Så fin tjej! 
Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar