söndag 28 februari 2021

Helgen

 Jobb helg betyder att gubben blir helt själv. Förra helgen jobbade jag också. Då var det första gången han kände sig ensam och även denna helg. Vilket väder sa jag till gubben när jag kom hem. Vaddå har det regnat säger han då. Nej det har ju varit sol och vart. Har du inte varit ute. Nej säger han då - jag har suttit här säger han då. Med andra ord i sin fåtölj vid TV:n. Har du druckit kaffe frågar jag honom. Nej det hade han inte. Jag tror att han är osäker på hur han ska göra kaffe. Kanske får köpa hem snabb kaffe till honom. 

Jag har i alla fall haft två par samtal som berörde mig i helgen. Den ena var en man på jobbet som jobbar sin sista dag idag - sedan pension. Han sa att vi jobbar ju med så många unga människor så man känner sig jämngammal med dem även fast man kan vara deras farsa. Det andra samtalet var med en annan man som är i min ålder som försökte vrida och vända på sitt liv så att han kunde gå i pension när han blir 60 år. Han sparade varenda krona till det. Hade gjort sig av med bilen, som han sa slukade en massa pengar. Just denna man fick mig att starta min tankeverkstad. Ska jag bränna varenda spar peng på kolonin lotten? Då menar jag exakt varenda sparpeng( även de öronmärkta barnbarn pengar) eller spara till mig själv och sluta tidigare än den planerade pensionen? Då kom tanken upp ... ska jag bara sitta i lägenheten och inte göra någonting när jag blir pensionär? Kolonistuga eller hitta en tomt och bygga den gulligaste lilla stuga jag sett? Bara 41 kvm. Ja det är ju bara jag som kan bestämma det. Det vet jag. Men å andra sidan finns det ju ingen absolut ingen att diskutera med. Men allt är ju svårt eftersom jag har tummen mitt i handen så är det bara att glömma. Det klart att det går säkert att få det nyckelfärdigt.

Jag hade även ett annat samtal som gav mig väldigt mycket kärlek. Personen sa att livet är kort och man måste vara rädda om varandra.

I natt vaknade vi kl 01:05 av en klocka som startade sitt alarm. Gubben säger att han inte har rört den. Så jag vet inte. Sedan kl 01:11 hörde jag hur hissen fått ”fnatt”. Den åkte en våning stannade, åkte en våning stannade, åkt en våning stannande, åkte en våning stannade.... så där höll den på. Ingen kunde ha åkt eller klivit av på våningarna...det gick så fort. Det var inte tidningsbudet heller. Den kommer senare. Kanske det var ett spöke?

Här kommer bilder på favorit stugan med gäststuga 

Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar