måndag 30 januari 2017

Blir stark av Astrid Lindgren

Började läsa denna bok i somras....nej tametusan det var nog i våras. Men i vilket fall som helst så läste jag den inte färdigt. Har ca 100 sidor kvar utav 430 st. Så i går tog jag tag i den igen för har jag kommit så långt MÅSTE jag bara läsa färdigt. Vilken otroligt stark kvinna hon var - redan från början innan hon blev känd. Bokens titel Denna dagen, ett liv - är hämtat från en svensk diktare Thomas Thorild från 1700-talet. Detta uttryck fick Melker i Saltkråkan förklara för sina barn vid frukostbordet en dag. Det blev denna förklaring :  Att man ska leva just den här dan som om bara hade den. Att man ska ta vara på vartenda ögonblick och känna att man verkligen lever.
När Astrid föräldrar lämnade henne - mor Hanna dog i maj 1961 efter har varit sjuk efter en hjärnblödning samt hennes far Samuel August dog 1969 i en ålder av 94 år. Blev det otrolig sorg för Astrid. De betydde väldigt mycket för henne. Hon beskrev även i boken om hennes föräldrars kärlek till varandra : Dom två betydde så mycket för varandra så att vi barn på något sätt kom i bakgrunden. Far älskade mor så vansinnigt och varje dag talade han om för henne hur märkvärdig hon var. När mor dog trodde Astrid att hennes far fullkomligt skulle tappa sin livslust. Men han fortsatt att tycka att det var underbart att leva och väntade förtröstansfull på att han skulle dö. Hanna fanns i himlen och han skulle träffa henne igen. Det var fullkomligt säkert,det var inte mer med det. ❤
Astrid berättar också varför hon inte gift om sig. För Astrid var det en gåta hur folk kunde leva i äktenskap. Man måste vara mycket ung, tror Astrid,när man gifter sig, fast det finns ju för all del stollar som gifter sig och gifter om sig i mognare år. Ett vet jag...det finns inte den man på jorden som skulle kunna locka in mig i ett nytt äktenskap. Det där att få vara ensammen, det är en oerhörd lycka, att få sköta sig själv, tycka själv,handla själv, bestämma själv, ordna själv, sova själv, tänka själv, ååå!

Jag rekommenderar verkligen denna bok.
Ta vara på livet och varandra.LEV NU. Kram Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar