lördag 31 oktober 2020

Isolering

Anders Hansen - läkare och psykiatriker.
Han gästade just nu TV och pratade om isolering. Jag började googla och hittade detta

Pandemin som sköljer över världen skapar stor oro. För att hålla ångesten i schack ordinerar psykiatrikern Anders Hansen corona-fria timmar och en daglig dos fysisk aktivitet.

Anders Hansen har precis avslutat en intervju i Malou efter tio när han svarar i telefonen. Vi har valt att inte ses öga mot öga i tider som dessa, men överläkaren i psykiatri vänder sig mot formuleringen ”social distansering”.
– Vi ska distansera oss fysiskt – inte socialt. Det är viktigt att underhålla sina sociala kontakter för att må bra. Ensamhet får konsekvenser både fysiskt och psykiskt. Ring, sms:a eller ses utomhus om ni håller avstånd till varandra.
Hansen berättar att den psykiatriska akutmottagningen har färre sökande än vanligt, men att han själv har fler patienter som söker hjälp för stark ångest just nu.
– I krig brukar självmordstalen sjunka, för att sedan öka i lågkonjunktur. Nu befinner vi oss nästan i en krigssituation med en osynlig fiende, och lär få en lågkonjunktur när pandemin blåst över. Jag tror tyvärr att vi kan få en våg av psykisk ohälsa i kölvattnet av covid-19.
Anders Hansen arbetar som psykiatriker på Sophiahemmet. De flesta känner dock igen honom som författaren bakom böckerna Hjärnstark och Skärmhjärnan samt hans egen programserie Din hjärna på Svt. För Hansen kretsar allt kring det livsviktiga organ som styr vårt nervsystem. Och hjärnan spelar en viktig roll under coronapandemin.
– Vi människor har en djupt rotad skräck för smittor. Förståeligt, historiskt sett är det just smittor som – vid sidan av svält – tagit kål på oss.

Vill du läsa mera om denna kloka Anders så hittar du honom här 

Jag har några böcker med honom ...men ingen jag läst än. Jag har även lyssnat på honom när han Sommarpratar i P1. En fantastisk man.

För några veckor sedan gick jag nästan dagligen min runda som tog mig 50 minuter. Jag gick ner 2 kg och det kändes bra. Sedan behövs det bara en natt vecka på jobbet så är jag inne i gamla ovanor igen. Men i natt/morse beslutade jag mig att ta upp min promenad igen. Sagt och gjort. Jag vaknade kl 01:30 och låg och vred mig i sängen fram till kl 04:30. Då klev jag upp. Tände lite värmeljus och satte mig i mys fåtöljen. Padda lite och läste min bok. När jag tittar ut är det mörkt ute och i nästan alla lägenheter. Men en lägenhet på andra sidan gatan var det ljust i. Där inne kunde jag se någon som troligen spelade data...alltså kl 04:30. Det är väldigt vanligt att spela på nätet. Jag har jobbarkompisar som kan styrka det påståendet. Promenerade ut vid kl 8 perfekt tid och inget nederbörd.

Men jag kan erkänna att just denna tidpunkt för dagen kl 13:15, börjar tröttheten komma. Orken till alla måsten finns inte heller. Hm. Jag tror att omställning av klockan för en vecka sedan samt nattjobbet har satt sina spår av tröttheten. Självklart även vädret. Så dagen forsätter nog i samma spår som jag har börjat den. Vi isolerar oss med Tv, paddan, boken, temuggen...så måsten får vara idag.

Ta vara på livet och varandra. LEV NU. Kram Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar